יום ג', י’ בטבת תשע”ט
דף הבית אודות דבר המנהלת תכניות לימוד מידע לתלמידות לוח אירועים חדר מורים יצירת קשר
 
קרא עוד...
 
מובאות לפניכן תכניות הלימוד הייחודיות לבית הספר - תפילה,בית מדרש, גוף נפש ותכנית בית הספר הניסויי.

בית מדרש דַּע שֶׁיֵּשׁ חַדְרֵי תּוֹרָה. וּמִי שֶׁזּוֹכֶה לָהֶם כְּשֶׁמַּתְחִיל לְחַדֵּשׁ בַּתּוֹרָה הוּא נִכְנָס בְּהַחֲדָרִים וְנִכְנָס מֵחֶדֶר לְחֶדֶר וּמֵחֶדֶר לְחֶדֶר. כִּי בְּכָל חֶדֶר וָחֶדֶר יֵשׁ כַּמָּה וְכַמָּה פְּתָחִים לַחֲדָרִים אֲחֵרִים. וְכֵן מֵאוֹתָן הַחֲדָרִים לַחֲדָרִים אֲחֵרִים. וְהוּא נִכְנָס וּמְטַיֵּל בְּכֻלָּם וּמְלַקֵּט מִשָּׁם אוֹצָרוֹת וּסְגֻלּוֹת יְקָרוֹת וַחֲמוּדוֹת מְאד – אַשְׁרֵי חֶלְקוֹ ... (ליקוטי מוהר"ן, רמה) בסיכום לימודי בית המדרש בשנה זו, אנו מבקשות לחלוק עמכם ולספר לכם על כמה מן האוצרות והסגולות היקרות שלמדנו בשנה זו בכל אחד ממקצועות היהדות ואף מקצת הפעילויות המיוחדות שנערכו בבית הספר, כחלק מתכנית הלימודים בביהמ"ד. תכנית הלימודים בתלמוד: לימודי תלמוד במדרשיה בנויים על פי נושאים, כאשר משנה לשנה משתפרות מיומנויות הלימוד של הבנות והן עוברות לסוגיות מורכבות יותר ולרצף טקסטואלי מוקפד יותר. הלימוד מתבצע בחצאי כיתות, תוך לימוד בחברותות ודיון מונחה ותוך דגש על שיח של משמעות ועל מיומנויות קריאה. כל הבנות תיגשנה לבגרות של חמש יחידות בתורה שבעל פה. תכנית הלימודים בתנ"ך: תכנית הלימודים בתנ"ך מבוססת על תכנית משרד החינוך, תוך בחירה בדגש רעיוני-הגותי, על פני דגשים ספרותיים, היסטוריים, פילולוגיים או הלכתיים - מעשיים. בלימוד משולבים סיורים חווייתיים וימי עיון סדנאיים להעשרת הלימוד. בכל שכבה התקיים ערב תנ"ך בו הציגו הבנות עבודות שכתבו כסיכום ללימוד.תכנית הלימודים במחשבת ישראל:בשיעורי מחשבת ישראל במדרשיה, המתקיימים החל מכיתה ט', נלמדת תכנית נושאית, המלווה את הבנות לאורך שנות התיכון, בהתאמה לגילן וליכולת המחשבה וההפשטה המתפתחת משנה לשנה. גם פה לומדות הבנות לימוד בית מדרשי, בקבוצות קטנות ובדגש על שיח קבוצתי מונחה.תכנית הלימודים בהלכה:לימודי ההלכה מהווים אתגר תמידי, לבית ספר מודרני ופמיניסטי, המבקש לחנך בנות למחויבות הלכתית ולחיים של תורה ומצוות. התלמידות לומדות תכנית ייחודית, הנכתבת במדרשיה ומקיימת קשרים מסועפים עם לימודי תלמוד ומחשבת ישראל. בית ספר ניסויי בשנת תשע"א נבחרה מדרשיית הרטמן על-ידי גף ניסויים ויזמות של משרד החינוך כבי"ס ניסויי בתחום הפמיניזם הדתי. במסגרת זו נבחנות תדירות העבודה החינוכית, הכשרת הצוות, הפעילות הקהילתית ותכניות הלימודים, על מנת להפוך את המקום, תוך מספר שנים, למרכז הפצה בתחום הניסוי. כאשר עמדנו בפני וועדה עליונה של משרד החינוך אשר דירגה את המועמדים והכריעה ביניהם, נשאלנו "איזה מן פמיניסטיות אנחנו?" האם הפמיניזם שאנו מבקשות לחיות לאורו ולהנחיל לתלמידותינו הוא ליברלי או רדיקלי? אמריקני או צרפתי? אוניברסאלי או פרטיקולארי? התשובות שענינו היו כנראה טובות מספיק על מנת לעבור את הוועדה, אולם בעקבות השנה הראשונה של הניסוי, אנו מרגישות כי עלינו לנסח תשובות טובות יותר, רחבות דעת יותר, מנומקות ומדויקות, לשאלה שנשאלנו. בדברים הבאים יתוארו בקצרה המרכיבים הרלוונטיים במבנה ובחיי בית הספר ולאחר מכן ינותחו מרכיבים אלו לאור תיאוריות פמיניסטיות מרכזיות. תיאור: 'מדרשית הרטמן לבנות' הינה בי"ס שש שנתי ובו כ-320 תלמידות מכיתות ז'-יב'. ביה"ס שייך לזרם הממ"ד והתלמידות באות מבתים שומרי מצוות. בתוך מסגרת זו, מנעד התלמידות והמשפחות רחב, הן מבחינת מידת הליברליות והפתיחות למודרנה והן מבחינה סוציו–אקונומית. הבנות לומדות 5 ימים בשבוע, בין 8:00 בבקר לשעות אחה"צ המאוחרות. תחומי הדעת כוללים מ"מ ואנגלית, מדעים ואזרחות, היסטוריה וספרות, לשון וחינוך וכמובן – מגוון גדול של מגמות והרחבות בתחומים עיוניים ואמנותיים. מלבד זאת, פועלות בבית הספר שלוש תכניות מרכזיות, המושכות חלק משמעותי מהשעות והתקציב ומבטאות את הייחוד הפמיניסטי של ביה"ס: תפילת הציבור, תכנית בית המדרש ותכנית גוף-נפש-תודעה (גפנ"ת). בית הספר מבקש לבנות תכנית לימודית וחינוכית ולפתח אווירה בית ספרית, אשר תחנך ותעודד לשוויון ידע, ערך והזדמנויות לנערות ונשים, בתוך השקפת עולם אורתודוכסית ומתוך מחויבות דתית. תפילה את שערי התפילה אנו פותחות במדרשיה מתוך תקווה שתהא זאת שעה של תפילה משמעותית מחייבת ומחויבת. מידי שני וחמישי אנו נפגשות לתפילה בפורום בית ספרי בו אנו מקיימות גם קריאה בתורה. העלייה לתורה מאפשרת לבנות להיות שותפות למסורת הקריאה בתורה ולרגע בו הן יכולות לחלוק עם קהילת בית הספר אירועים מרגשים ומיוחדים. בימי אלול ותשרי הוספנו לתפילה קטעי סליחות ואת אלו המבקשות לומר סליחות מלאות הזמנו להשכים ולקחת חלק בסדר הסליחות השלם. אנו מבקשות במדרשיה למקם את התפילה כחלק בלתי נפרד מהעשייה הדתית שלנו, על כל האתגרים הכרוכים בכך. לצד יצירת מסורת תפילה בית ספרית אנו רוצות לכוון את הבנות למציאת המקום הפרטי שלהן בתפילה, תוך העלאת שאלות ולימוד בנושא . בנות ט - יב השתתפו ביום לימוד בנושא תפילה ערב ראש השנה בו נפגשו עם אנשים שונים שתפילתם שונה ובכך התאפשרה חשיפה לאופני תפילה מגוונים. במהלך השנה נמשיך ונקיים סדנאות בנושא תפילה בהן הבנות תוכלנה לחוות ולהכיר את התפילה מכיוונים שונים. כאן המקום להודות לבנות כיתה יא' אשר קיבלו על עצמן בשמחה להדריך ולכוון את בנות כיתה ז' החדשות אל תוך תפילת המדרשיה. אל צוות המורות אשר נתן את הדחיפה הראשונה בתפילות, הצטרפו בנות המדרשיה בימים שני וחמישי ולקחו אחריות על התנהלותה של התפילה הבית ספרית. כל כיתה בתורה תהיה אחראית על ניהול התפילה, כך נגיע אל מירב הבנות המבקשות להיות חלק מהובלת התפילה וכן נוכל ליהנות ממגוון של שליחות ציבור, גבאיות, וניגונים. נשמח להזמין את אמהות הבנות לקחת חלק בתפילה שלנו, בימי חול ובעיקר בימים מיוחדים וראשי חודשים. נוכחותכן וקולכן ( וגם צלילי המוסיקה שתוכלו להביא עמכן) עשויים להוות תוספת משמעותית לתפילתנו. אנו תפילה שנדע לפתוח את ליבנו בדיבור ובשיר, ולכוון את ליבנו כלפי שמים. גוף נפש- תודעה בגיל ההתבגרות עוברות הבנות תהליכים ושינויים גופניים, רגשיים ותודעתיים. החל מהמעבר מבית ספר יסודי לתיכון, חברה חדשה, התפתחות גופנית ומינית, מחשבות על נשיות וזוגיות ומגדר, תהליכי התבגרות ועוד. תהליכים אלו מעלים רגשות מעורבים הכוללים גם מבוכה וחסר בטחון. מטרת תכנית גוף-נפש-תודעה להוות נדבך נוסף ומשלים בחינוך נערות ונשים צעירות מועצמות, בטוחות בעצמן, מודעות ופתוחות להתייחס להיבטים הגופניים והנפשיים של אישיותן, מתוך כבוד, צניעות ומחויבות להלכה. נקודת המוצא של תכנית גוף-נפש-תודעה הינה כי אי אפשר לנתק בין הגוף, הנפש והתודעה, וכי התהליכים משפיעים אלו על אלו. תהליכים המתרחשים בגוף משפיעים על יכולת הלמידה, תהליכים נפשיים משפיעים על הדימוי העצמי .שיפור היכולות הגופניות, התמודדות חברתית, התמודדות רגשית וידע והבנה של הנושאים השונים- מהווים את הבסיס לתכנית. תכנית גוף – נפש – תודעה נבנית בשיתוף עם סטודיו 6, בהנהלת יעל טרנר. במהלך שנות הלימוד בחטיבת הביניים, ז-ט, הבנות משתתפות בשיעורים וסדנאות 4 פעמים בשבוע, אשר מתקיימות בקבוצות קטנות ועם מורות מעולות. התכנית כוללת מספר סוגי סדנאות ושיעורים המועברים על ידי מורות סטודיו 6 (סטפס, מחול מודרני, יוגה, יציבה, פילאטיס יסודות המחול, אימפרוביזציה ועוד...) בשיעורים אלו מושם דגש על התנסות במגוון דרכי עבודה עם הגוף, הקניית בטחון ומודעות סביבתית, גילוי כוחות ויכולות, קואורדינציה ושיפור הריכוז. (2 שיעורים שבועיים). לאחר ניסיון של שנתיים בתחומי תנועה אלו, בכיתות ז-ח, מתאפשרת לבנות ט' בחירה בין השיעורים והן מוזמנות להתמקד ולפעול בסגנון המתאים להן והמועדף עליהן. בנוסף לשיעורים אלו, הבנות משתתפות, בהתאם לגילן, בסדנאות המתייחסות לנושאים המעסיקים את כולנו כנשים: מעברים שונים בחיים, תזונה ודימוי גוף, מגדר ונשיות ועוד. במהלך שנות הלימוד בחטיבה העליונה, י-י"ב, ועל בסיס ההתנסות בחטיבת הביניים, הבנות משתתפות בסדנאות מרוכזות הכוללות עיסוק בגוף-נפש-תודעה כגון: הגנה עצמית, מפגש עם גניקולוגית, עיסוק בבחירות נשיות בחיים ועוד. במסגרת שיעורי גופנפש הבנות מקבלות שני שיעורים בהנחיית נוית עירון, בהם הדגש הוא ספורטיבי. בשיעורים אלו יש דגש רב על שיפור הכושר הגופני (סבולת אירובית, סבולת שריר, וגמישות), שיפור מיומנויות במשחקי כדור שונים (כדורעף, כדורסל, כדוריד...) וכן אתלטיקה קלה והתעמלות ספורטיבית הכוללת התעמלות קרקע ומכשירים. בשיעורים ניתן דגש למספר תחומים: שיפור יכולות גופניות ,התמודדות חברתית , התמודדות רגשית, וידע והבנה של הנושאים השונים בהתאם לרמת הבנות. התוכנית מותאמת לדרישות משרד החינוך, ומשולבת עם שאר ההיבטים של תוכנית גפנ"ת ,כך שהבנות מבינות את החיבור וההקשרים השונים בן השיעורים. בנוסף, קיימות בביה"ס שתי מסגרות הישגיות באתלטיקה קלה ובכדורסל בהן הבנות יכולות לקחת חלק פעיל ולהשתתף באימונים ובתחרויות השונות המתקיימות במחוז. תכנית גוף-נפש- תודעה הינה אחת מהתכניות החינוכיות הייחודיות והמשמעותיות של מדרשיית הרטמן לבנות, המשתלבת עם חזון המדרשיה להצמיח בנות מודעות לעצמן, רגישות לסביבתן, ושלמות עם גופן ונפשן.